Voorwoord

Powsey [po.zé]

(Kan worden uitgesproken door de laatste lettergreep te benadrukken [po. zéj])

Ety. Van het Latijnse 'populair posatus', van het klassieke Latijn 'posteus', rust Def. Letterlijk afgeleid van het werkwoord 'poser', meer specifiek van het passieve werkwoord 'être posé'. Het kan worden gebruikt voor verschillende gelegenheden van rust en gevoel van vrijheid.

Exemple:
Je zit comfortabel in een ligstoel te genieten van het BSF-festival met je vriend, en plotseling! We weten niet precies waarom (waarschijnlijk een Duvel-promotie), komt een gastvrouw twee biertjes brengen. Op dat moment kijk je je metgezel recht in de ogen en zeg je tegen hem... POWSEY!

Maar wat is POWSEY eigenlijk?

  • Nul Stickers POWSEY

Het begon allemaal op het kleine strand van Oostduinkerke, ODK (Oodeekay) voor de vrienden. Stel je een groep vrienden voor, haren in de wind, witte tanden: De ODK TEAM! Tussen avonden bij SYCOD (een club voor strandzeilen en kitesurfen) en GROTE feestjes in het appartement van oma, geloof me, we hadden genoeg tijd om POWSEY te zijn. Wat is er beter dan een sticker die we overal kunnen plakken? Kom op, we schrijven POWSEY in het rood, voegen 2 frames toe, overtuigen de broer om de helft te betalen en BIM, we bestellen 1500 Stickerzzz.

  • 1.500 Stickers POWSEY

De enthousiasme slaat meteen aan, het aantal leden telt in de honderden, en zodra de stickers in handenvol worden uitgedeeld, komen er verzoeken voor t-shirts, truien, petten, enz. Het POWSEY-motto was gelanceerd... Maar hoe kunnen we mensen nog POWSEY-er maken dan ze al waren? We bestellen meer stickerzzzz.

  • 3.500 Stickers POWSEY

De zomer aan de kust met vrienden, maar de rest van het jaar in de hoofdstad. De jeugdvereniging van Watermaal Bosvoorde komt in actie. "Willen jullie je eigen t-shirts en hoodies bedrukken? Zeefdrukworkshops elke woensdag!" Ik waag het erop, ik volg de zeefdrukcursussen van de jeugdvereniging van Bosvoorde en ik druk de eerste POWSEY-t-shirts en hoodies van mijn carrière in een kleine, haastig in elkaar gezette ruimte van 4 meter bij 3. Ik deel ze uit aan iedereen die erom had gevraagd. Het is een gekte, de voorraad gaat veel sneller dan verwacht... Tussen lessen, huiswerk en strafstudie, lukt het me niet meer om vrij te maken voor de zeefdrukcursussen. Ik besluit dus al mijn opgedane vaardigheden bij de jeugdvereniging van Bosvoorde te gebruiken om een zeefdrukwerkplaats thuis te maken. Ik bel mijn broer opnieuw, deze keer als ingenieur, om de machines te bouwen, en ik eis de kelder van mijn vader op. Dit keer draaien we op volle toeren en moeten we ons verdiepen, lezen, informeren, tutorials volgen, fouten maken, mislukken, opnieuw beginnen,... als autodidact. Maar we maken vooruitgang en de werkplaats draait op volle toeren. De trouwe supporters werken hard om het concept bekend te maken en het goede nieuws te verspreiden. Het POWSEY-logo wordt een herkenningsteken, je maakt deel uit van een team, een hartelijke familie, altijd met een gevoel van samenhorigheid en delen. Wees niet verbaasd, we zijn overal. Of je nu op de Azoren of in Medellín bent, je hebt kans om een aanhanger te ontmoeten waarmee je een biertje kunt delen, kunt filosoferen onder de sterrenhemel,... Ik raak bijna zonder stickers, dus ik bestel opnieuw!

 

  • 8.500 Stickers POWSEY

We blijven maar stickers plakken, en het mantra evolueert, samen met de komst van onze eerste website. Altijd met een autodidactische instelling, verbeteren en specialiseren we ons in de kwaliteit van textielafdrukken. Zo ontstaat de tweede initiatief genaamd "PrintActif". Ik stop met het bedrukken van PRIMARKT-kleding en betreed de wereld van textiel. Ik besluit contact op te nemen met een fabriek in Pakistan. Samen ontwikkelen we kledingmodellen, waaronder de beroemde omkeerbare luipaardjas. Ik realiseer me dat het lastig is om rechtstreeks met fabrieken te werken als je niet duizenden stuks per maand bestelt, en de afstand helpt ook niet mee. Een gelukkig toeval doet zich voor tijdens een concert van KIDNOIZE, waar ik een moment van overmoed heb en besluit om het podium op te gaan, het microfoon te pakken en PO-PO-POWSEEEEYYY te roepen. Na een kort intermezzo met de beveiliging word ik aangesproken door een lid van het label van KIDNOIZE, die me uitnodigt om een drankje te doen met het hele TEAM. Tijdens dit backstage-feestje ontmoet ik mijn toekomstige textielleverancier.

 

  • 12.000 Stickers POWSEY

Dankzij de vele stickers die we blijven plakken, evolueert het mantra, en daarmee komt de eerste website tot stand. In dezelfde geest van zelfstudie verbeteren en specialiseren we ons in textielafdrukken, zodat we eindelijk de felbegeerde petten kunnen borduren waar zo luidkeels om werd gevraagd. Nu hebben we al meer dan 14.500 stickers. Maar vooral talloze bedrukte t-shirts en hoodies. Dezelfde kleding uit Bangladesh die voor een spotprijsje voorbij flitst voor mijn ogen. POWSEY is ook een levensavontuur, dat me in de wereld van textiel heeft gebracht, in deze overconsumptie, deze uitbuiting. Het is al bijna vijf jaar dat ik de diepten van de modewereld verken. Nu ik begin te begrijpen hoe manipulatie en camouflage door de industrieën werken, kan ik geen kleding meer in de winkels kopen. Een systeem dat het tegenovergestelde is van transparantie, waar ik deel van uitmaak en waar ik probeer aan te ontsnappen. Spelen met wetgeving, de traceerbaarheid verdoezelen, etiketten veranderen, andermans werk toe-eigenen. Het westerse wereld is de economische waarde van textiel volledig verloren. Tegenwoordig kunnen we een t-shirt krijgen voor minder dan de prijs van een kop koffie, maar als we de straat oversteken, kunnen we datzelfde t-shirt voor €50 vinden, met slechts een klein etiketwijziging. Als je aan iemand zou vragen om het prijsverschil uit te leggen, zal die persoon waarschijnlijk zeggen dat je voor het merk betaalt. Maar wat is een merk eigenlijk? Het is een stempel op iets, een stijl, een manier van doen, een herkenningspunt. Maar hebben we enig idee van de stempels die deze grote merken in de wereld achterlaten? We praten over stijl, over manier van doen, maar veel van deze kleding komt uit dezelfde fabrieken. Al deze exacte kopieën krijgen hun waarde toegewezen tijdens de laatste fase van het productieproces, bij het aanbrengen van het etiket, dat soms in het land van verkoop wordt geplaatst om het een 'lokale' uitstraling te geven.
In dit geval is POWSEY geen merk. POWSEY is een beweging, een ideaal dat ik nu belangrijker dan ooit vind om te herstellen. De globalisering heeft onze samenleving en de planeet tot hun grenzen geduwd, met slechts één motto, luidkeels verkondigd: winst ten koste van alles. Ik ben ervan overtuigd dat een economie noodzakelijk is voor de samenleving, maar dat de belangrijkste focus moet liggen op de mens, transparantie en onze ecologische impact, als een van onze prioriteiten.
Daarom heb ik besloten om zoveel mogelijk de productie te lokaliseren in Brussel en omgeving en in die richting te evolueren. Ik wil mijn producten en hun herkomst kennen. Alleen werken met ateliers die ik persoonlijk heb gecontroleerd en gecontroleerd. Ik dacht dat onze stickers in België werden gemaakt, zoals vermeld op de website van de producent, totdat op een dag... Er was een productieprobleem. Toen ik om een spoedreproductie vroeg, werd mij verteld dat ze niet konden produceren vanwege het Chinees Nieuwjaar... NOOIT MEER! Nu zijn het skatemaatjes die zich bezighouden met de productie van POWSEY-stickers. Ga eens kijken wat ze doen! https://anonbrand.com/
Het vervolg... 
k wil POWSEY zien evolueren in absolute transparantie, lokale ateliers voor creatie en personalisatie van textiel ontwikkelen, de productie uitbreiden en streven naar een zekere onafhankelijkheid van de consumptiemaatschappij zonder nadenken. Ik geloof dat we op een kruispunt zijn aangekomen. Het is tijd voor ons om onze waarden en ons vakmanschap te verdedigen. Vergeet niet, je maakt deel uit van de beweging. Het is aan jou om je waarden in je dagelijks leven te verankeren, terwijl je altijd een POWSEY-houding behoudt. POWSEY is geen merk, het is een beweging, een ideaal waar we allemaal naar streven. TOON HET VOORBEELD, STAY POWSEY.